- مشهد ، بلوار توس ، روبروی توس 76
- 05136672212
نوار نقاله ها همانند هر وسیله صنعتی دچار مشکلاتی میشود ، که در این مقاله آموزشی به بررسی انواع مشکلات نوار نقاله ها می پردازیم.
خرید و تهیه کانوایر می تواند هزینه های بالایی را برای شرکت ها و کارخانجات به دنبال داشته باشد، لازم است تا با رعایت نکاتی سعی کنیم عمر آن ها را افزایش دهیم و از خراب شدن آن ها تا حد امکان جلوگیری کنیم.
مجموعه کالای صنعتی توکلی در ادامه به انواع مشکلات مختلفی که میتواند برای تسمه ها و دستگاه های نوارنقاله بی افتد اشاره میکند.
به طور کلی شاید نتوان از همه خرابی ها جلوگیری کرد ولی
اما می توان با طراحی و تعمیرات مناسب آن ها را به حداقل رساند.
اولین قدم در جلوگیری از خرابی کانوایر، تعیین منابع خرابی است.
خرابی ضربه هنگام برخورد مواد درشت و دارای لبه های تیز با سطح فوقانی تسمه نقاله ها اتفاق می افتد. نتیجه این ضربه خراش های تصادفی روی سطح فوقانی تسمه نقاله است. برای مثال یک توده یخ زده زغال سنگ می تواند باعث ایجاد این خرابی شود.
طبیعتا هر چه میزان این ضربه شدیدتر باشد ، آسیب بیشتری به نوار نقاله وارد میشود.
این گونه مشکلات نوار نقاله بیشتر به دلیل گیر افتادن مواد بین سیستم درزبندی و تسمه نقاله اتفاق می افتد.
مواد هنگام شکم دادن نوار نسبت به خط مستقیم و فاصله گرفتن از سیستم درزبندی، گیر می افتند. موادی که در این نقاط گلوگاه گیر افتاده اند، هنگام عبور تسمه نقاله باعث خراشیده شدن یا کنده شدن سطح تسمه می شوند.
انحراف نوار نقاله از جمله مهمترین دلایل خرابی کانوایر و لبه آن است. از دلایل دیگر می توان به نامیزانی سازه کانوایر، بارگیری خارج از مرکز، جمع شدن مواد روی اجزای دورانی یا حتی تأثیر تابش خورشید به یک سمت نوار اشاره کرد.
خرابی روکش فوقانی تسمه هنگام ساییده شدن روکش در قسمت بارگیری یا در تمام تسمه نقاله دیده می شود. علل مختلفی می تواند در فرسایش روکش فوقانی نوار ها موثر باشند از جمله:
این خرابی به دلیل قطعات سرگردان فلزی، از تسمه بسته بندی جعبه گرفته تا ناخن لودر، می تواند اتفاق بیفتد. این قطعات فلزی می تواند در سازه کانوایر گیر کرده و مثل یک چاقو تسمه نقاله را بریده یا بخراشند.
مثل هر جسم خارجی، تمیزکن ها به ویژه هنگام ضعف نصب و نگهداری آن، می توانند باعث مشکلات نوار نقاله شوند.
لرزش تیغه تمیزکن می تواند تکه هایی را از سطح تسمه نقاله بردارد.
حمل مواد داغ نیز می تواند باعث ترک خوردن روکش فوقانی تسمه یا جدا شدن لایه ها از یکدیگر شود. خرابی حرارتی می تواند موازی یا عمود (یا هر دو) بر مسیر حرکت تسمه نقاله باشد.
هنگام عبور تسمه نقاله در طول سیستم کانوایر، در قسمت دو پولی پایانه که از شکل تخت به حالت تغاری در می آید، یک سوم دو طرف تسمه باید مسیر طولانی تری نسبت به یک سوم میانی طی کنند.
بنابراین یک سوم بیرونی تسمه نقاله بیشتر از سمت میانی کشیده می شود. اگر این کشیده شدن در فاصله خیلی کوتاهی اتفاق بیافتد، می تواند در محلی که رولیک های جناحین به رولیک تخت وسط می رسد نوار را خراب کند. این خرابی شکست اتصال مشترک رولیک گفته می شود.